Waar wil je gaan hardlopen?

Dit is een belangrijke vraag! Onverhard hardlopen (bos, duinen, bergen, strand ) vereist namelijk andere specificaties van de loopschoenen dan rennen op de weg of op de loopband.

Piekbelasting 4 to 5x lichaamsgewicht

Tijdens hardlopen op de weg hebben we het over een piekbelasting van 4 tot 5 x het lichaamsgewicht per stap. De ondergrond is over vlak bij hardlopen op de weg of op de loopband. Hierdoor wordt de belasting te eenzijdig en kan er sprake zijn van teveel of te weinig proneren.

Bij hardlopen op onverharde wegen is de ondergrond bij elke stap weer anders. Tevens is de piekbelasting een stuk lager omdat grond, bospad of gras een natuurlijke vering heeft.

Voor een uitgebreide uitleg over deze twee keuzes klik op onderstaande links

Verharde weg/sportschool >

Onverharde weg/trail >


Verharde weg/ sportschool

Bij hardlopen op de weg of hardlopen op een loopband zijn de volgende zaken bij keuze in hardloopschoenen belangrijk.

Demping

Demping is verreweg de belangrijkste factor tijdens hardlopen op de harde weg. Dit merk je dan ook direct aan je oude hardloopschoenen. Gebrek aan vering zorgt voor zekere gewrichten.

Hardlopen op verharde weg (asfalt, stoep, stenen weg) komt er per stap een piekbelasting vrij van 4 tot 5 x het lichaamsgewicht. De tijd dat je voet geen contact maakt met de ondergrond is hersteltijd, je zweeft. Je kunt je voorstellen dat dit te kort is om effectief te herstellen van de klappen.

We kunnen daarom zeggen dat het aantal stappen wat je achter elkaar zet zonder te rusten (wandelen of stilstaan) keer 4 tot 5 x het lichaamsgewicht, het aantal kilo's is wat het lichaam aan belasting moet verwerken.

Piekbelasting Hardlopen | De Hardloopwinkel

Piekbelasting loopband is lager, bij het hardlopen op de loopband is de piekbelasting lager (3 tot 4 x het lichaamsgewicht). Dit komt door de vering in een loopband.

Pasvorm en maat

Natuurlijk moet een hardloopschoen comfortabel zitten en goed om de voet aansluiten. Als een hardloopschoen niet lekker zit dan zul je hem ook niet graag aantrekken. 

Door de grote kracht die voeten te verduren krijgen tijdens het hardlopen zetten de voeten uit. Zo zal de voetboog verder inzakken tijdens het hardlopen.

Het verschil in lengte-maat kan bij 10 km maar lieft 0.5 CM extra zijn. Algemeen advies is om een maat groter te nemen die minimaal +1 CM ruimte heeft aan de voorkant. Hierdoor kan de voet uitzetten tijdens het hardlopen zonder dat men de voorkant voelt.

Het bovenwerk van hardloopschoenen is erg licht, heeft een hoog ademend vermogen en moet een goed aansluitende pasvorm hebben. Dit bevordert het comfort aanzienlijk maar zorgt ook voor een stuk extra stevigheid en stabiliteit.

Slijtvastheid van de zool

Hardlopen op de weg, aslfalt of stenen stoep, werkt letterlijk als schuurpapier voor de zolen van je hardloopschoenen. Waarom worden de zolen dan niet gemaakt van een onslijtbaar materiaal?

Dat is makkelijk uit te leggen, het blijft een spel tussen tractie/grip, demping en slijtvastheid. Het materiaal wat wordt gebruikt heeft een bepaalde hardheid en resistentie tegen slijten door schuren. Maak je het materiaal slijtvaster(harder) dan verliest het grip en tractie op de weg, men kan gaan glijden, met alle gevolgen van dien. Daarnaast treed dempingverlies op bij het harder maken van het materiaal. 5 KM hardlopen op je zware bergschoenen zie je immers ook niet zitten, toch?

De slijtzool van hardloopschoenen wordt gemaakt van speciaal slijtrubber wat aan 3 belangrijke factoren moet voldoen.

  1. slijtvastheid (vaak door gebruik van carbon in het rubber)
  2. demping (hardheid van het rubber)
  3. tractie en grip (elasticiteit van het rubber)

Stabiliteit van de schoen

De wegligging van hardloopschoenen is net als bij een auto belangrijk voor plezierig hardlopen. Op een verharde weg is de ondergrond naast keihard, ook altijd vlak en niet oneffen. De belasting op de voeten is dan erg groot maar ook eenzijdig! Iedere stap is hetzelfde. 

Overbelasting door bijvoorbeeld overproneren, het te veel naar binnen kantelen van de enkel, komt alleen voor bij hardlopen op verharde wegen. 

Weet je echt niet welk type hardloopschoen voor het hardlopen op de weg het beste bij jouw voeten past? Kies dan voor een neutrale hardloopschoen en bouw het hardlopen rustig op. Dit doe je met een opbouw hardloopschema.

Zo krijgt jouw lichaam voldoende tijd en rust om te doen waar het uitzonderlijk goed in is. Namelijk het zich continu aanpassen aan de belasting die het te verwerken krijgt.


Onverharde weg / trail

Voor hardlopen op onverharde wegen kiest men voor trailschoenen. Bij het hardlopen op het strand, de duinen, het bos, in de bergen of op de heide zijn de volgende zaken bij keuze in hardloopschoenen belangrijk.

Tractie en grip

Tractie en voldoende grip hebben op onverhard terrein, nat gras, losse grond en scherpe rotsen is de voornaamste reden om te kiezen voor een trail running hardloopschoen.

Het bos, de duinen of de bergen, op elk van deze ondergronden is er maar 1 ding waar je zeker van kunt zijn. Er is geen stap hetzelfde! Door de continue verandering in ondergrond moet je verzekerd zijn van de beste grip, anders kun je nooit met zekerheid je volgende stap zetten. Om nog maar te zwijgen van het belang van grip en tractie bij het stijgen of dalen in de bergen. 

Trail runningschoenen zijn voorzien van een volledig rubberen slijtzool, zodat er ook in het midden gedeelte van de zool voldoende tractie is. Grote noppen, cleats of een andere grove structuur zorgen voor grip in drassig, los en natte ondergrond. Deze noppen zijn op de hak vaak naar voren gericht en onder de voorvoet na achteren gericht. Zo heb je zowel bij het stijgen(voorvoet) als het dalen(hak) voldoende grip.

Stevigheid in het bovenwerk

Grip heeft voor een groot deel ook te maken met het bovenwerk te maken. Deze moet als een sok aansluiten maar ook niet te slap zijn. Anders beweegt je voet te veel in de schoen, dit gaat ten koste van de grip. Trail runningschoenen zijn daarom altijd voorzien van een stevig bovenwerk voor een stabiele pasvorm en veel grip. Als bijkomend voordeel is het bovenwerk beter bestand tegen slijtage door schuren(met name van buitenaf).

De lip of tong is vastgemaakt aan het bovenwerk bij trailschoenen zodat los stand, of steen gruis geen kans krijgt om binnen te komen.

Pasvorm en maat

Omdat je voet zich bij elke stap in een andere situatie bevind tijdens trailrunning is de pasvorm en maat zeker van belang. Net zoals bij een hardloopschoen voor de weg is ruimte in de voorvoet van een trailrunningschoen erg belangrijk. Toch zal een trail-schoen strakker zitten dan een normale hardloopschoen. Doordat er gebruik gemaakt wordt van meer en steviger materiaal en extra zadels in het bovenwerk.

Hou in ieder geval de hardloopschoenen maat aan. De ruimte voorin heb je nodig en door het strakkere bovenwerk zal de schoen aansluiten en meer stevigheid geven. 

Stevigheid en stabiliteit in de zool

Omdat elke stap anders is bij het hardlopen op onverhard terrein, kun je in trail hardloopschoenen geen onderscheid maken in antipronatie of neutraal. Er zijn wel modellen waar bijvoorbeeld een hard blok aan de binnenzijde van de zool zit, maar dit geeft alleen een betere torsie-stijfheid aan de zool. Dus heb je een antipronatie of neutrale hardloopschoen nodig voor het hardlopen op de weg, voor het hardlopen op onverhard terrein kun je voor beide kiezen.

Een trailrunning schoen heeft in veel gevallen een stijve (kunststof) plaat in de zool zitten. Deze plaat wordt ook wel 'rock-plate' genoemd. Met een dergelijke plaat in de schoenen heb je minder last van scherpe stenen of rotsen tijdens het trail runnen. Bijkomend voordeel is een reactievere schoen die een betere energie teruggave heeft.


Vragen over verschillende soorten hardloopschoenen?

Dat is niet zo gek! Onze specialisten staan je graag te woord. Bel onze klantenservice of stel je vraag via een whatsappbericht en we helpen je graag!

Met sportieve groet,

Frankie De Hardloopwinkel